TERAPIE LOGOPEDICĂ

Acest blog este destinat parinţilor ai căror copii au dificultăţi in insuşirea pronunţiei,citirii si scrierii.Sper,de asemenea, să fie util logopezilor aflati la început de carieră,cât si tuturor celor care doresc să se informeze.

Studiu de caz-Rinolalie(cauzată de palato-schizis)

pe Aprilie 29, 2012

ANAMNEZA

Nume şi prenume  **

Vârsta:6 ani

Sex:masculin

Naţionalitatea :română

În evidenţă la Centrul Logopedic Oneşti

Clasa :grupa mare pregătitoare

Numele şi prenumele părinţilor:

         -tata-

         -mama-

Ocupaţia părinţilor

           -tata

           -mama

Vârsta părinţilor

           -tata

           -mama

Bugetul familiei:mediu

Condiţii de locuit:casă cu trei camere

Structura familiei: organizată

Relaţii familiale :armonioase

Atitudinea familiei faţă de copil:indulgentă

Starea de sănătate a familiei copilului :bună

  C. EVOLUTIA PSIHO-FIZICA A LOGOPATULUI

 

          Sarcina a evoluat normal. Nasterea a fost la termen si fara complicatii.Copilul s- a nascut cu o malformatie a boltii si a valului palatin.Pana la varsta de 6 ani a avut multe intervenţii chirurgicale pentru remedierea şi suturarea  malformatiei. Evolutia limbajului si a vorbirii a fost marcata de tulburarea organica a copilului. Ganguritul a aparut cu intarziere si s-a manifestat prin sunete fara rezonanta orala.

          Emisiile consonantice erau inexistente ,putand pronunta numai vocale.Primele greutati au aparut odata cu emisia consoanelor labiale, linguo-palatale si linguo-velare.Primele cuvinte au fost pronuntate defectuos datorita imposibilitatii articularii majoritatii sunetelor. Vocabularul pasiv a crescut mai rapid decat cel folosit, mijloacele de comunicare verbala fiind inlocuite cu gesturi, mimica si emisii verbale greu de codificat.         Din punct de vedere somatic si psihic, copilul este dezvoltat normal.Din punct de vedere al dezvoltarii limbajului, prezinta o intarziere in dezvoltarea limbajului oral sub aspectul achizitiei si folosirii vocabularului si sub aspectul executarii fono- articulatorii.Intelegerea este bine conservata .Se observa o discrepanţă intre posibilitatile intelectuale si insuficienţa verbalizarii.Este un copil timid, retras, cu complexe de inferioritate fata de colegii de clasa.

D. EXAMEN LOGOPEDIC

          Dezvoltarea limbajului si a vorbirii sunt foarte limitate datorita modificarilor aparatului fono-articulator. Malformatiile boltii si valului palatin il impiedica pe copil in executia corecta a sunetelor.Copilul nu poate pronunta consoanele: l, r, t, ţ, n, d, s, x., in schimb poate pronunta nazalizat toate vocalele. Sunetele : ce, ci, ge, gi sunt afectate fiind inlocuite cu un suflu nazal.Auzul fonematic nu este afectat.Atentia auditiva este foarte buna. Vorbirea expresiva este limitata si deformata. Vocabularul activ este redus, capacitatea de evocare a cuvintelor este redusa, fiind preferate mimica si gesturile.

                   E. DIAGNOSTIC LOGOPEDIC

          Dislalie polimorfa datorata despicaturii velo-palatine.

                   F. PROGNOSTIC LOGOPEDIC

          Evolutie lenta pe toate palierele limbajului.

                  G. TERAPIA LOGOPEDICA

 

          Activitatea logopedica  a debutatcu gimnastica aparatului fono-articulator, urmarindu-se dezvoltarea si educarea miscarilor necesare articularii corecte a sunetelor si pronuntarii cuvintelor. Aceste exercitii de gimnastica au avut rolul de a imbunatati functia motorie a sistemelor cerebrale ramase .S-au realizat exercitii de gimnastica pentru buze, limba si valul palatin , administrandu-se  probe sub forma de joc. De  asemenea  s-au efectuat exercitii pentru educarea respiratiei,pentru formarea inspirului si expirului profund, diafragmatic, intens, pentru formarea suflului bucal si educarea expirului bucal in functie de sunet.

          In continuare s-a trecut la corectarea pronuntiei pornind de la articularea corecta a sunetelor si de la particularitatile articulatorii. In activitatea de corectare s-au utilizat imagini vizuale si motorii, administrate sub forma de joc. La   inceputul fiecarei ore, s-a exersat cateva minute la pronuntarea izolata a sunetelor.

           Treptat s-au introdus diferite combinatii consonantice, gradul de dificultate marindu-se treptat marindu-se  in functie de ritmul de insusire corecta a acestora de catre copil. Pe tot parcursul sedintelor, copilul a fost incurajat permanent

 


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: