TERAPIE LOGOPEDICĂ

Acest blog este destinat parinţilor ai căror copii au dificultăţi in insuşirea pronunţiei,citirii si scrierii.Sper,de asemenea, să fie util logopezilor aflati la început de carieră,cât si tuturor celor care doresc să se informeze.

Fişă individuală de terapie şi evoluţie(Rinolalie)

pe Aprilie 5, 2012

FIŞA INDIVIDUALĂ DE PROGRAMARE ŞI EVIDENŢA TERAPIEI LIMBAJULUI

 

Nume şi prenume                                                                           Clasa—Grupa mare preg.-

   ******                                                                                                     Diagnostic—Rinolalie aperta–

Tipul tulburării de limbaj Forme ale terapiei recomandate Perioada  Observaţii  
 Tulburare de pronunţie                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etape de terapie în dislalia rinolalicăTerapia logopedică se desfăşoară în patru etape:IEtapa pregătitoare

-se cează un mediu afectiv;

-exerciţii uşoare sub formă de joc;

-miogimnastică;

-exerciţii de respiraţie şi suflu bucal;

  1. Gimnastica respiratorie

-exerciţii pentru formarea expirului nazal voluntar

-ex. ptr. formarea inspirului bucal voluntar;

-ex. de inspiraţie forţată;

-ex.de expir-inspir din poziţie statică cu antrenarea diafragmei ;

-ex. cu aplicarea de greutăţi pe regiunea epigastrică

-inspr-expir din poziţia orto-statică , cu anteflexiuni ale corpului ăî expir prelungit ;

-pronunţarea de elemente componente ale cuvântului ăn timpul expirului bucal vocalic;

-pronunţarea cu voce tare a unor poezii ;

-scandare de versuri pentru prepararea unei fonaţii corecte;

(pentru o respiraţie corectă autocontrolul se realizează vizual , în  faţa oglinzii, kinestezic ,tactil, auditiv).

2.Formarea şi dezvoltarea suflului bucal

(pentru corectarea pronunţiei consonantice , îndepărtarea grimaselor , a deperdiţiei nazale şi a suflului nazal:

-stingerea unui chibrit aprins, a unei lumânîri,împrăştierea hârtiuţelor, a unui puf de vată,suflu în nai , fluier, muzicuţă,suflul în balon(pentru formarea sfincterului velo –faringian ,a reglării poziţiei limbii şi obţinerea rezitenţei necesare presiunii subglotice.

(aceleaşi efecte se obţin prin ex. de fluierat, supt ,sforăit, frdonare);

3.Antrenament muscular

-ex.de miogimnastică ptr. creşterea funcţiei musculaturii statice şi dinamice(ptr. musculatura vălului palatin,a istmului faringian, a buzelor, obrajilor şi limbii;exerciţii de deglutiţie, masaj digital al vălului , atingeri fine ale luetei  ).

-tipuri de exerciţii:

-umflarea şi sugerea obrajilor

-ţuguiereaumflarea şi sugerea obrajilor

-ţuguierea şi tensionarea laterală abuzelor

-tracţionarea buzei superioare în sus şi în jos

-mişcări ale limbii în gură şi în afara gurii

-exerciţii de deglutiţie

-masajul vălului palatin

II Etapa analitică

-se pune accent pe vizualizare şi conştientizare asupra elementelor de corectat.

-elaborarea analitică a mişcărilor necesareformării strereotipului corect

III Etapa sintetică

-demonstraţie şi imitaţie

-folosirea tuturor analizatorilor

-adăugarea elementelor de condiţionare din 2SS

(cuvinte care cuprind fonemul supus corectării în toate poziţiile+componenta semantică)

Se articulează corect fiecare sunet vocal şi consonant şi capacitatea de a folosi sunetul iniţial , final şi median în combinaţii cu alte consoane (consoane explozive singure , şoptit, apoi şoptit repede, apoi cu voce tare, apoi combinat cu vocale)

IV Etapa de fixare şi automatizare corectă

A.exerciţii sub supravegherea atentă  a specialistului(atenţie deosebită, controlului neuromuscular şi coordonării musculaturii integrate în articulare.(a se obţine mai întâi sincronizarea elementelor articulatorii în cadrul pronunţiei unei consoane de ex. „P”).

Ex:

-m…                 obrajii umflaţi….                p

-sfincter…..        sfincter                       sf. rămâne

 deschis        închis                            închis          

–          umflă obrajii,aerul este ţinut în gură sub presiune, pronunţă pcu nasul închis , apoi simulând închiderea , pronunţă des consoana p

exerciţiul de mai sus se efectuează rapid astfel:

m…pa..m…ba…n…da…n…ta

acelaşi tip de exerciţii cu fiecare consoană în parte

-exerciţii de integrare a a consoanei în grupuri devocale astfel:

P final …ap…op…ep…ip…up,medial:apa,opo,ape,ipi,upu,iniţial :pa,po, pe,pi, pu.

B.-Automatizarea tipurilor motorii şi senzoriale nou dobândite cu folosirea lor corectă în vorbirea cursivă

  Octombrie

noiembrie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

decembrie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ianuarie –

april.

 

 

 

 

 

mai

 

 

 

 

 

 

 

 

 

iunie

 

 

 

 

 

 

 

 

Ameliorată respiraţia(a obţinut autocontrolul vizual şiauditiv)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exerciţiile pentru limbă sunt executate corect(în continuare ex.pentru vălul palatin)

 

 

 

 

 

 

Amelorată pronunţia consoanelor:l,tşid

Sunt necesare exerciţii suplimentarepentru exersarea glotei

( mama va primi indicaţiile necesate pentru a continua aceste ex,acasă)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sunetele l t d sunt corectate

-în  anul şcolar următor se vor corecta sunetele n, ţ , s ,x.

Se recomandă o nouă intervenţie chirurgicală pentru refacerea luetei.

  

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: